Zorgmeter
De verkiezingsbeloften vliegen ons om de oren. Maar op welke partij moet je op woensdag 22 november stemmen als je de zorg belangrijk vindt? De kies- en stemwijzers geven vaak geen goed beeld als het om de zorg gaat. Wij hebben daarom alle verkiezingsprogramma’s goed bekeken en de Zorgmeter gemaakt. Hiermee kun je partijen goed vergelijken als je de zorg belangrijk vindt.
het volledige eigen risico in één keer te betalen, maar per behandeling een deel van het eigen risico.
De optie om het eigen risico te verhogen ondermijnt de risicosolidariteit in de zorg en willen we
schrappen.”
maar kiezen voor een betaling per behandeling tot het maximum van het verplicht eigen risico. We brengen
rust in het vaststellen van het eigen risico, door de indexering niet jaarlijks te laten plaatsvinden,
maar de hoogte langere tijd vast te zetten. Stapeling van eigen bijdragen gaan we tegen.”
de doorrekening van het CPB blijkt dat ze het eigen risico de volgende kabinetsperiode willen
verlagen
naar €285.
slimmer in te richten. In plaats van direct het volledig eigen risico van €385 per jaar kwijt te zijn,
geldt nu dat voor diverse behandelingen maximaal €150 wordt geïnd. De komende jaren verbeteren we dit
systeem.”
afgeschaft”
basisverzekering met een niet-inkomensafhankelijke basispremie, aangevuld met inkomensafhankelijke
bijdragen en met bijdragen uit algemene middelen.”
grip op betaalbaarheid, én de verantwoordelijkheid terug in het stelsel.”
afschaffen.”
bij. BBB wil hier verandering in brengen.”
(definitieve) anticonceptie. De premie wordt verlaagd en de inkomensafhankelijke bijdrage gaat omhoog.
De zorgtoeslag wordt zo overbodig en het mijden van zorg door de angst voor te hoge kosten wordt
tegengegaan.”
hiervan.”
nijpende personeelsprobleem wordt bestreden.”
doorvoeren.”
zorgverzekeraars zodra dit mogelijk is om tot publieke zorgfondsen. In de overgangsfase van
zorgverzekeraars naar zorgfondsen krijgt in iedere regio één zorgverzekeraar de taak om regionale
zorgafspraken te maken met zorgaanbieders, die alle verzekeraars in die regio moeten volgen.”
verschillen in premies te maximeren. Het aanbod in zorgverzekeringen is erg uitgebreid en
onoverzichtelijk. Hierdoor is het goed kunnen vergelijken van de verschillende zorgverzekeringen lastig.
BBB wil een vereenvoudiging van het stelsel en daar hoort het terugdringen van het aantal labels en het
aantal polissen bij. De verschillen en de marktwerking zijn terug te vinden in de aanvullende
polissen."
de zorg spelen publieke belangen een grote rol. Dit vraagt daarom goede sturing vanuit de overheid om
deze belangen te beschermen.”
zorg.”
stoppen met de aanbestedingen, ook voor de gemeentelijke zorgtaken. Ziekenhuizen worden niet meer
gefinancierd per verrichting, er komt een andere manier van financiering van zorg. Voor alle zorg gaat
voortaan een verbod gelden op winstuitkeringen”
het meest doelmatig op regionale schaal worden georganiseerd. We zetten ons daarom in voor het behoud
van streekziekenhuizen. Waar nodig passen we de financiering aan op de beschikbaarheid van regionale
zorgvoorzieningen. Voor topklinische laagfrequente behandelingen kan centralisatie verdedigbaar
zijn.”
aangedragen bezwaren. We scherpen regelgeving aan.”
de buurt te brengen. We gaan de verschraling van zorgvoorzieningen actief tegen en zetten in op het
behoud van streekziekenhuizen. Door de basiszorg en diagnosecapaciteit goed te spreiden houden we de
zorg voor iedereen toegankelijk. We zijn voor de samenwerking en de bundeling van expertise tussen
ziekenhuizen en specialistenteams waar het gaat om de hoog-specialistische zorg. We stimuleren
kennisdeling zodat patiënten in elk ziekenhuis toegang hebben tot de beste kennis en therapieën. De
acute zorg gaan we financieren op basis van beschikbaarheid en niet langer per verrichte handeling. We
geven de regionale en lokale politiek een belangrijke stem in de besluitvorming over de beschikbaarheid
en zorgen dat hulpposten en basiszorg ook goed bereikbaar zijn voor mensen zonder auto in heel
Nederland. Dit zal volgens landelijke normen gebeuren.”
er steeds meer zorg uit streekziekenhuizen en vallen er steeds meer om. We stellen voor de acute zorg
uit de markwerking te halen en deze te financieren op basis van een beschikbaarheidsbijdrage zoals de
ambulancezorg en de brandweer.”
gesloten, maar we zetten in op samenwerking.”
borgen kan dit, na gesprekken met toezichthouders, zorgverzekeraars en andere belanghebbenden en het
uitblijven van verbeteringen ondanks inzet van partijen, betekenen dat een ziekenhuis of afdeling moet
sluiten. Een patiënt moet er namelijk op kunnen rekenen dat zorg voldoet aan minimale kwaliteitseisen.
Een eventuele sluiting moet altijd gepaard gaan met zorgvuldige afbouw, afspraken over het overnemen van
patiënten en duidelijke en proactieve communicatie richting patiënten, andere zorgpartijen en (lokale)
belanghebbenden”
acute verloskunde). Er verdwijnen geen ziekenhuizen of afdelingen meer en daar waar dat nodig is gaan we
reeds gesloten afdelingen weer openen.”
topinkomens geldt voor iedereen in de zorg”
maar het staat niet in hun verkiezingsprogramma.
passende zorg te leveren. Daarom gaan alle medisch specialisten in loondienst van een ziekenhuis werken
en komen onder de wet normering topinkomens”
prikkels in de zorg die concurrentie aanwakkeren en die samenwerking en passende zorg belemmeren. De
zorgverzekeraar heeft een dienende rol en mag niet op de stoel van de zorgprofessional zitten. Het
oordeel van de arts/verpleegkundige is leidend.”
doorvoeren.”
zorgverzekeraars zodra dit mogelijk is om tot publieke zorgfondsen. In de overgangsfase van
zorgverzekeraars naar zorgfondsen krijgt in iedere regio één zorgverzekeraar de taak om regionale
zorgafspraken te maken met zorgaanbieders, die alle verzekeraars in die regio moeten volgen.”
ZorgFonds
minder labels, maar pleit in hun verkiezingsprogramma niet voor een het afschaffen van de
zorgverzekeraars of het oprichten van een Nationaal ZorgFonds.
(definitieve) anticonceptie. De premie wordt verlaagd en de inkomensafhankelijke bijdrage gaat omhoog.
De zorgtoeslag wordt zo overbodig en het mijden van zorg door de angst voor te hoge kosten wordt
tegengegaan.” In het oude ziekenfondssysteem bestonden er wel private zorgverzekeraars waar mensen
met
een hoger inkomen op waren aangewezen, het is onduidelijk of de PvdD hier weer naar terug wil, of
dat
zij ziekenfondsen voor iedereen willen.
overbodig wordt.”
Oranje = 1 punt
Rood = 0 punten
(Klik op de
punten voor aanvullende informatie)
afgeschaft”
de doorrekening van het CPB blijkt dat ze het eigen risico de volgende kabinetsperiode willen
verlagen naar €285
het volledige eigen risico in één keer te betalen, maar per behandeling een deel van het eigen risico.
De optie om het eigen risico te verhogen ondermijnt de risicosolidariteit in de zorg en willen we
schrappen.”
slimmer in te richten. In plaats van direct het volledig eigen risico van €385 per jaar kwijt te zijn,
geldt nu dat voor diverse behandelingen maximaal €150 wordt geïnd. De komende jaren verbeteren we dit
systeem.”
maar kiezen voor een betaling per behandeling tot het maximum van het verplicht eigen risico. We brengen
rust in het vaststellen van het eigen risico, door de indexering niet jaarlijks te laten plaatsvinden,
maar de hoogte langere tijd vast te zetten. Stapeling van eigen bijdragen gaan we tegen.”
hiervan.”
(definitieve) anticonceptie. De premie wordt verlaagd en de inkomensafhankelijke bijdrage gaat omhoog.
De zorgtoeslag wordt zo overbodig en het mijden van zorg door de angst voor te hoge kosten wordt
tegengegaan.”
afschaffen.”
bij. BBB wil hier verandering in brengen.”
basisverzekering met een niet-inkomensafhankelijke basispremie, aangevuld met inkomensafhankelijke
bijdragen en met bijdragen uit algemene middelen.”
grip op betaalbaarheid, én de verantwoordelijkheid terug in het stelsel.”
stoppen met de aanbestedingen, ook voor de gemeentelijke zorgtaken. Ziekenhuizen worden niet meer
gefinancierd per verrichting, er komt een andere manier van financiering van zorg. Voor alle zorg gaat
voortaan een verbod gelden op winstuitkeringen”
zorg.”
zorgverzekeraars zodra dit mogelijk is om tot publieke zorgfondsen. In de overgangsfase van
zorgverzekeraars naar zorgfondsen krijgt in iedere regio één zorgverzekeraar de taak om regionale
zorgafspraken te maken met zorgaanbieders, die alle verzekeraars in die regio moeten volgen.”
verschillen in premies te maximeren. Het aanbod in zorgverzekeringen is erg uitgebreid en
onoverzichtelijk. Hierdoor is het goed kunnen vergelijken van de verschillende zorgverzekeringen lastig.
BBB wil een vereenvoudiging van het stelsel en daar hoort het terugdringen van het aantal labels en het
aantal polissen bij. De verschillen en de marktwerking zijn terug te vinden in de aanvullende
polissen."
nijpende personeelsprobleem wordt bestreden.”
de zorg spelen publieke belangen een grote rol. Dit vraagt daarom goede sturing vanuit de overheid om
deze belangen te beschermen.”
doorvoeren.”
acute verloskunde). Er verdwijnen geen ziekenhuizen of afdelingen meer en daar waar dat nodig is gaan we
reeds gesloten afdelingen weer openen”
de buurt te brengen. We gaan de verschraling van zorgvoorzieningen actief tegen en zetten in op het
behoud van streekziekenhuizen. Door de basiszorg en diagnosecapaciteit goed te spreiden houden we de
zorg voor iedereen toegankelijk. We zijn voor de samenwerking en de bundeling van expertise tussen
ziekenhuizen en specialistenteams waar het gaat om de hoog-specialistische zorg. We stimuleren
kennisdeling zodat patiënten in elk ziekenhuis toegang hebben tot de beste kennis en therapieën. De
acute zorg gaan we financieren op basis van beschikbaarheid en niet langer per verrichte handeling. We
geven de regionale en lokale politiek een belangrijke stem in de besluitvorming over de beschikbaarheid
en zorgen dat hulpposten en basiszorg ook goed bereikbaar zijn voor mensen zonder auto in heel
Nederland. Dit zal volgens landelijke normen gebeuren.”
er steeds meer zorg uit streekziekenhuizen en vallen er steeds meer om. We stellen voor de acute zorg
uit de markwerking te halen en deze te financieren op basis van een beschikbaarheidsbijdrage zoals de
ambulancezorg en de brandweer.”
gesloten, maar we zetten in op samenwerking.”
het meest doelmatig op regionale schaal worden georganiseerd. We zetten ons daarom in voor het behoud
van streekziekenhuizen. Waar nodig passen we de financiering aan op de beschikbaarheid van regionale
zorgvoorzieningen. Voor topklinische laagfrequente behandelingen kan centralisatie verdedigbaar
zijn.”
borgen kan dit, na gesprekken met toezichthouders, zorgverzekeraars en andere belanghebbenden en het
uitblijven van verbeteringen ondanks inzet van partijen, betekenen dat een ziekenhuis of afdeling moet
sluiten. Een patiënt moet er namelijk op kunnen rekenen dat zorg voldoet aan minimale kwaliteitseisen.
Een eventuele sluiting moet altijd gepaard gaan met zorgvuldige afbouw, afspraken over het overnemen van
patiënten en duidelijke en proactieve communicatie richting patiënten, andere zorgpartijen en (lokale)
belanghebbenden"
aangedragen bezwaren. We scherpen regelgeving aan.”
maar het staat niet in hun verkiezingsprogramma.
passende zorg te leveren. Daarom gaan alle medisch specialisten in loondienst van een ziekenhuis werken
en komen onder de wet normering topinkomens”
topinkomens geldt voor iedereen in de zorg”
overbodig wordt.”
zorgverzekeraars zodra dit mogelijk is om tot publieke zorgfondsen. In de overgangsfase van
zorgverzekeraars naar zorgfondsen krijgt in iedere regio één zorgverzekeraar de taak om regionale
zorgafspraken te maken met zorgaanbieders, die alle verzekeraars in die regio moeten volgen.”
(definitieve) anticonceptie. De premie wordt verlaagd en de inkomensafhankelijke bijdrage gaat omhoog.
De zorgtoeslag wordt zo overbodig en het mijden van zorg door de angst voor te hoge kosten wordt
tegengegaan.” In het oude ziekenfondssysteem bestonden er wel private zorgverzekeraars waar mensen
met een hoger inkomen op waren aangewezen, het is onduidelijk of de PvdD hier weer naar terug wil,
of dat zij ziekenfondsen voor iedereen willen.
ZorgFonds.
minder labels, maar pleit in hun verkiezingsprogramma niet voor een het afschaffen van de
zorgverzekeraars of het oprichten van een Nationaal ZorgFonds.
prikkels in de zorg die concurrentie aanwakkeren en die samenwerking en passende zorg belemmeren. De
zorgverzekeraar heeft een dienende rol en mag niet op de stoel van de zorgprofessional zitten. Het
oordeel van de arts/verpleegkundige is leidend.”
doorvoeren."
In Nederland moet je kunnen rekenen op de zorg die je nodig hebt. Zo simpel is het. Maar er staat een boete van
€385,- op ziek zijn: het eigen risico. De zorg is veel te bureaucratisch. En aan de marketing van zorgverzekeraars
en het jaarlijkse overstapcircus worden miljarden verspild. De kwaliteit gaat omlaag, de kosten omhoog. Dat moet
anders. Wij zeggen: schaf de zorgverzekeraars af en zet één Nationaal ZorgFonds op. Zonder onnodige bureaucratie en geldverslindende concurrentie. En zonder eigen risico.